Vodní ekosytémy / Aquatic Ecosystems
image/svg+xml
Vodní ekosytémy / Aquatic Ecosystems
David Yilma
CZ/EN
biology
education
ekosystem
water
June 2020
Activity
Draw the largest animal on Earth?
Typy vodních ekosystému
největší ekosystém na planatě (71% povrchu)
voda obsahuje rozpuštěné minerály - zejména sůl
sladkovodní ekosystém
mořský ekosystém
slaná voda tvoří 97% vody na Zemi
sladká voda tvoří pouze 3% vody na planetě (včetně ledovců)
voda využitelná vetšinou rostlin a živočichů
povrchová voda využitelná pro organismy pouze 0.76%
Oceans, seas & bays
965 000 ppm (96.5%)
1 338 000 000 km³
Fresh groundwater
7 600 ppm (0.76%)
10 530 000 km³
Ice caps, glaciers
& permanent snow
17 400 ppm (1.74%)
24 064 000 km³
Saline groundwater
9 400 ppm (0.94%)
12 870 000 km³
Saline lakes
60 ppm (0.006%)
85 400 km³
Biological water
1 ppm (0.0001%)
1 120 km³
Atmosphere
10 ppm (0.001%)
12 900 km³
Rivers
2 ppm (0.0002%)
2 120 km³
Swamp water
8 ppm (0.0008%)
11 470 km³
Ground ice
& permafrost
220 ppm (0.022%)
300 000 km³
Soil Moisture
10 ppm (0.001%)
16 500 km³
Fresh lakes
70 ppm (0.007%)
91 000 km³
Ekosystem vody
Úvod / Overview
velké množství organismů
Charakteristika
moře, řeky, jezera, bažiny (rašeliniště)
rybníky, přehrady
hmyz
ptáci
ryby
savci
vždy přítonost vody
rostliny
množství kyslíku rozpuštěného ve vodě
množství světla ve vodě
obsah a typ živin
podmínky pro organismy určuje
Aktivita
Rozmysli jak se bude měnit množství
kyslíku a světla s hloubkou vody.
Rešení
Množství kyslíku i světla se bude s
hloubkou zmenšovat.
voda je obnovitelný a omezený přírodní zdroj
Aktivita
Rozhodni kde se na uvedeném
obrázku
nachází pitná voda.
Rešení
Pitná voda je většinou malou součástí
River water / vody z řek (0.0002%).
pavoukovci
kytovci
ryby
hlodavci
ptáci
obojživelníci
měkkýší
korýši
končetiny:
plovací blány, ploutve
povrch těla:
maz, hlen, šupiny
chování:
sběr planktonu, stavba obydlí
přizpůsobení organismů
stavba těla:
odlehčené buňky
Život ve vode
Aktivita
Najdi zástupce skupiny na obrázku
a zkus jej pojmenovat.
vyšší rostliny
řasy
Lokality na mape
Aktivita
Ukaž kde se nachází vodní společenstva?
ztráta vody z krajiny
výroba energie
Človek a vodní ekosystém
využití vodního prostředí
ochrana před povodněmi
rekreace a turismus
ekologické problémy
znečištění moří
extrémní výlov
znečištění spodních vod
hospodářství a chov
Aktivita
Spoj obrázky s body textu a uveď
příklad, nebo důvod spojení.
Aktivita
Navrhni jeden organismus, který bude
vybaven alespoň jednou z vlastností,
nebo schopností.
Rešení
Příklady řešení:
+ štika => šupiny, hlen, ploutve
+ žába => hlen, plovací blány
+ bobr => stavba obydlí, placatý ocas
+ leknín => odlehčené buňky
+ plejtvák => sběr planktonu, ploutve
+ kachna => plovací blány, maz
Souhn / A Summary
zdroje a další informace / resources
Vodni ekosystémy / Aquatic ecosystems
Sladka voda / Fresh Water
Rozložení vody na Zemi / Water Distribution
Vodní rostliny / Aquatic plants
Slaná voda / Seawater
Aquatic ecosystems are the largest on Earth
Seawater contains a high concentration of salt
Freshwater is essential for life on the surface of our planet
Inhabited by high numbers of species (plants and animals)
All organisms adapt to the habitat (fins, webbed feet, mucus, aerenchyma)
Water play a role as a source of electricity and offer locations for tourism
Human's activity has a considerable impact on water (pollution, quantity)
Vodní živočiši / Aquatic animals
Lesson goals
Explain scientific terminology and words
Describe main characteristics of the aquatic ecosystem
Explain how important is the conservation of water
Describe and observe how organisms are adapted to the biotope
Locate aquatic ecosystems in your area
Link do fyziky
Hydrostaticky tlak
je tlak kapaliny v klidu
vznikající její tíhou. Je přímo úměrný hloubce a
závisí na hustotě. Větší hloubka => větší tlak.
Link do chemie
Chemický vzorec soli je
NaCl
, tedy Chlorid
Sodný. Běžně se používá v domácnosti.
Díky za tvuj čas.
/
Thank you for your time.
David Yilma / 2020
Photosynthesis
Aquatic plants create oxygen (O
2
), it means they are one
of the source of the O
2
dissolved in water.
EQUIPMENT:
1] aquatic plant / vodní zelená rostlina
2] Funnel / trychtýř
3] test tube / zkumavka
PROCEDURE:
Place the plant in a beaker, cover it by the funnel with
the test tube upside-down on the top of it.
Shine a lap on the setup and wait for 15 minutes. O
2
will
rise from the plant in the form of bubbles and the test
tube will collect it.
TRY IT OUT:
Change the distance of the light from the beaker. What
will happend with the bubles of oxygen? Explain.
Find more.
Find more.
Hydroelectric power
Mechanical movement can be translated to electrical
energy by a dynamo.
Equipment:
1] dynamo or DC electric motor / dynamo, nebo DC
elektrický motor
2] propeller / vrtulka
3] LED or bulb + vires / LED nebo žárovka + dráty
Process:
Fit the propeller tightly on the motor shaft. The blades
should be rather longer. Attach vires and bulb to create a
circuit. Place the propeller below a water current.
WARNING: Be careful with the water and electricity!
Find more.
Link do matematiky
Ve vědě se vemi často procenty vyjadřuje
poměr částí v celku. Například: 100% je
vše, 50% polovina apod.
Σ
Revisions / Opakování
Porovnej obrázek pouště a bažinaté oblasti. Uveď alespoň 2 stejné a 2 rozdílné věci.
Richard připravil experiment dokazující fotosyntézu za pomocí vodní rostliny.
Měřil množství kyslíku (O2) každou hodinu po dobu tří hodin ve dvou pokusech.
V prvním měření (a) umístil lampu přímo ke kádince. V druhém (b) pak 50cm od kádinky s rostlinou.
VÝSLEDKY:
a] 1 hod. = 0,6ml / 2 hod. = 0.9ml / 3 hod. = 1.2ml
b] 1 hod. = 0.2ml / 2 hod. = 0.5ml / 3 hod. = 0.7ml
Jakým způsobem ovlivnilo množství světla produkci kyslíku? Nakresli graf. Jak jinak se dostává kyslík do vody?
Najdi na mapě Jižní Čechy. Najdeš zajisté velké množství rybníků a vodních ploch.
Uveď 2 vyznamné odvětví hospodářství tohoto regionu. Stručně zdůvodni svůj výběr.
Stručně sepiš jaké funkce v krajině mají rybníky.
Jana ulovila v řece rybu. Pokusila se jí uchopit rukama, ale ryba jí vyklouzla na zem. Mrštnými
pohyby těla ryba pomalu skákal zpět k vodě. Jana se jí pokusila znovu chytit, ale neuspěšně. Ryba
opět skočila do vody a rychle zmizela v hloubce.
AKTIVITY:
Nakresli obecný tvar rybýho těla a zvýrazni hlavní adaptace na způsob života.
Vysvětli proč byla Jana neúspěšná při uchopení ryby holýma rukama.
Ryba se před Janou pohybovala nemotorně na zemi, ale velmi efektivně pod vodou. Zdůvodni proč
tomu tak je.
Vytvoř myšlenkovou mapu s páry informací v podobě termín - vysvětlení. Zařaď termíny, které
neznáš nebo jsou nové a týkají se vodního ekosystému. Nakresli alespoň 4 větve.
Rašeliník
výření, vlnění a
pohyb vody je
hlavní způsob
okysličování vody
Aquatic ecosystem
tlak a teplota
žijící kolem vody i pod vodou
1
2
3
4
5
6
7
8
97%
71%
29%
4
;
Druh mechu absorbující velké množství vody a
tvořící tak bažiny - rašeliniště (kyselá půda).
bažiny - velmi produktivní prostředí
Mořšký život / Marine life
200 000 známých druhů
2 000 000 neobjevených
Zajímavost:
Bonus aktivita
Vyberte jeden z ekologických
problémů a navrhněte řešení.
?
4
;
4
;
4
;
4
;
1
Intro
Chapter
Topic
Title
Goals
Intro Activity
Solution
Water?
Characteristics
Peatbog
Organisms
Environment
Pressure
Activity 1
Solution 1
Oxygen
Experiment 1
Locations
Locations Solution
Types
Maths
Sea water
Water Land Ration
Chemistry
Fresh water
Activity 2
Solution 2a
Solution 2b
Types 2
Use of water
Ecology Stress
Activity 3a
Activity 3b
Solution 3
Experiment 2
Life by water
Activity 4a
Activity 4b
Solution 4
Adaptation
Activity 5
Solution 5
Life by water 2
Summary
Thanks
Revision